27.12.06

Resebrev från Johan Idar i Kurdistan, dag 2

Jag lär mig mycket om den kurdiska kulturen och tycker att det ar helt underbart att få vara har; en dröm förverkligad efter tio ar.
Idag träffade jag Dr. Mohammad Sadik, universitetet Salahaddins rektor, samt rektorn for ett college (lydande under samma universitet) som har hand om deras konstutbildningar;. Bagge två var mycket artiga och gästfria. Hos Dr. Shakhawan N. A. Schwan fick jag samtala med ett antal svensktalande kurder som tidigare bott i Sverige under många ar. Ett par stycken av dem visade också intresse for att hjälpa till med skolan, men ingen av dem har lärarutbildning.

Det skulle innebära ett stort lyft för skolan om vi fick tillgång till svenska statsbidrag. Reglerna för detta är mycket precisa. En av president Barzanis närmaste män, var och halsade på mig på hotellet alldeles nyss. Han frågade vad han kunde hjälpa mig med och jag förklarade att vi söker efter familjer i Hewler (Erbil), där minst en förälder (med svenskt medborgarskap) arbetar för ett svenskt företag eller en internationell hjälporganisation. Kanske svenska ambassaden i Amman (Jordanien) bättre känner till detta. Hittar vi inga sådana familjer (som berättigar oss till svenskt statsbidrag) återstår att se om någon svensk, eller internationell, hjälporganisation vill vara med och stötta skolan. Det verkar, enligt presidentrådgivaren och Dr. Mohammad Sadik, inte som om Kurdistans regering har mojlighet att bidra med medel till skolan.
Dr. Mohammad Sadik vill att jag ska fa träffa den kurdiske utbildningsministern, om han är anträffbar. Det var svårt att nå honom på telefon idag.
Jag ska nu försöka ringa en kurdisk-svensk lärarinna som har visat stort intresse for att undervisa på skolan.

Känner ni alltså svenska medborgare som är boende i Hewler med omnejd och som vill ha sina barn inskrivna i en bra svensk skola så hör av er genom att sända mail till adressen nedan. En god ekonomi ger oss möjlighet att förverkliga en makalös utbildning!

Sammanfattningsvis kan nog sägas om en framtida svensk skola i Hewler; att
om skolan existerade, skulle sakert manga kurder i Sverige överväga att flytta ned hit.

Allt Gott!
Johan Idar

Inga kommentarer: