27.12.06

Resebrev från Johan Idar i Kurdistan, dag 1

Hälsningar fran Hewler (eller Erbil som araberna kallar staden) i Kurdistan, norra Irak.
Människor är otroligt trevliga och kärleksfulla. Överallt pratar de med mig (på planet, på flygplatsen, så fort de får en chans).
Den man som mötte mig på flygplatsen hade letat efter mig i två timmar utan att ge upp. Efter att ha funnit mig, bjöd han mig på middag på hotellet. Jag insisterade på att få betala, men han vägrade. När klockan var nästan 23.30 och vi hade pratat i flera timmar var det nödvandigt att gå och knyta sig, eftersom jag ska träffa några viktiga nyckelpersoner under de närmaste dagarna. Trots att han hade servat mig halva dagen, frågade han ändå om jag ville att han skulle stanna kvar och prata. Jag märkte att han inte ville att jag skulle känna mig övergiven.

Det finns miljoner skäl till att älska det här folket. Kurder är speciella.
Ett par små anekdoter:
En av passagerarna på planet hade klätt ut sig till jultomten, vilket var väldigt uppskattat. På hotellet hittade jag sedan en julgran (den sämst klädda jag någonsin sett, men ändå!).
God Natt!

Johan Idar

Inga kommentarer: