1.1.07

Resebrev från Johan Idar i Kurdistan, dag 5

GOTT NYTT AR!!!!!

Jag onskar att detta ar ska bli ditt basta ar hittills i ditt liv!


Nu har jag möjlighet att skriva igen. Solen skiner, livet leker och jag får sa mycket kärlek och värme. Jag bor hos en familj i Suleymania. Igår dansade vi kurdisk dans, åt tårta med levande ljus (som stod på en tallrik bredvid) kl. 24.00. I morse slaktade en kvinna i huset ett får som hon köpt av grannen samma morgon. Jag tror att Lene kommer ihåg nar vi åkte Jeep med gethuvudet stirrande på oss! I morse fick jag också se nar deras tupp sparkade fotboll med en ballong. Vilken underbar syn!!! Jag, vi, skrattade hjärtligt när den aggressivt (och med stort nöje) angrepp den med all sin klor. Den hoppade upp i luften, sparkade till den med båda klorna samtidigt, och bollen flög en hel meter.

Jag får lära mig mycket om utbildningsväsendet, politik, och annat som är värdefullt. Jag har fått veta att den kurdiska regeringen behöver få kontakt med trovärdiga företag som håller vad de lovar. De vill bland annat ha hjälp med att skapa elenergi, bygga fabriker och utveckla infrastrukturen.

Två av de tre rektorerna jag fick kontakt med hjälper mig ofta med viktiga saker (de känner många politiker och kan utb.-systemet utan och innan).

I morgon ska vi pa picknik uppe i bergen.

Jag har mycket mer spännande att beratta.


Mitt flyg landar på Arlanda på onsdag kl. 21.45, lokal tid (svensk tid).
Jag vill att c:a 100 personer är dar och möter mig. Jag har så mycket mer att berätta!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wow!!!!!!!!

Inga kommentarer: